Veckans skrivtips

Jag tänkte jag skulle köra lite "Veckans" framöver, och då framförallt "Veckans skrivtips" varje måndag, men jag blir helt blank varje gång jag försöker formulera de där tipsen, på samma sätt som jag blir blank när jag försöker hitta någonting alls att säga om skrivande. Kanske är jag en sådan där person som behöver en fråga först, innan jag kan svara?

Så, jag kommer montera ner min Skrivtips-sida, och pluppa ut svaren här under några måndagar, för att göra dem sökbara bland etiketterna till höger. Den där sidan tycker jag annars känns så mastig, liksom svår.


Brukar du göra någon slags skiss eller plan för hela storyn från början, alltså för inledning, intriger och avslutning, för att få den att hålla ihop eller skriver du bara på?

Jag brukar skissa och ha en plan, absolut! Synopsis är a och o för mig, särskilt slutet. Alla fungerar olika men ju tydligare slutet är för mig desto mer driv lyckas jag få i texten. Inledningen är oftast svårast, man ska på bara en sida fånga läsaren och samtidigt hitta en spänning. In medias res - i händelsernas mitt, är ett bra tankesätt; börja med en händelse. Sedan kan man väva in historia och bakgrund allt eftersom. Lägger man annars sådant i början kan det kännas för tungt för de flesta läsare.


Hur många datorskrivna sidor brukar ett utkast till en roman vara på (säker varierande, men ungefär)?

Jag brukar göra så att jag skriver igenom hela synopset i ett svep, när jag befinner mig i samma känsla, för att sedan dela upp det i kapitel, lägga till, dra ifrån, ändra om. Hur många sidor är helt och hållet upp till dig, hur detaljerad du vill vara. När mitt synops är kart, uppdelat i kapitel och så vidare, kan det bli närmare 30 sidor.


Väntar du med att börja skriva tills inspirationen kommer till dig eller brukar den komma på vägen?

Inspiration är något vi suger i oss hela tiden, jag kallar det lust. Samma slags lust som får dig till att vilja göra saker, som att laga mat eller måla en tavla eller träffa människor. Alltså, energi, ork. När jag träffat vänner och familj, tagit en tur med bilen, varit på resa, sett en film, då har jag ofta lust att skapa. Då har jag "fyllt på" mitt "kreativitetskonto". Därfär är det viktigt att man investerar i sitt skapande genom att inte skapa hela tiden, utan leva också. Däremot är skrivandet ett jobb, som alla andra jobb, och att vänta på lust är ohållbart. Jag har lärt mig att skriva på kommando, och jag vet också vad som ger mig lust, och hittat en balans.

Kommentarer

Lovable sa…
Ett utmärkt initiativ som jag är säker på att många kommer att återvända till för att läsa och inspireras av. Härligt Christin! Kramar Helena