Veckans skrivtips

Vad skulle du säga är det viktigaste att tänka på när man skriver?

Var i texten, inte utanför. Glömmer du tid och rum är du något på spåren. Och följ magkänslan. Det dummaste jag någonsin gjort när det gäller skrivandet är att köra på vad hjärnan säger, och inte magen eller hjärtat, där vår intuition sitter.


Hur slipper man skrivkramp?
 
Det gör man inte. Den brukar dyka upp kring sida 90 (jag skojar inte), eller när ditt manus dramatiska kurva förändras. Nyhetens behag har dalat, du börjar kunna dina karaktärer, intrigen och platserna som historien utspelar sig på, och kommer in i ett slags andra andning. Antingen tar du en paus och läser inspirerande böcker, ser en inspirerande film, tar en promenad, bakar bröd, eller så stångar du på.


Hur får man tid att skriva sin bok?

Den får man inte, den tar man. Som med kommande atleter eller egenföretagare eller musiker krävs det att du prioriterar ditt skrivande för att lyckas, på bekostnad av annat. Hitta balansen!


Vad finns det för regler för hur en historia ska se ut?

Det finns någonting som kallas den dramatiska kurvan, som krasst består av en början, en mitt och ett slut. I början stiger det ganska kraftigt uppåt (karaktärerna introduceras, intrigen uppdagas, motsättningar, omedelbara hot osv.), mitt på börjar det bli rakt (vändpunkt, problemlösning, insikter; det här är vad karaktärerna måste göra, och vid denna punkt brukar jag tycka att man som läsare får den slutliga utsikten över boken), och i slutet plana det ut. Sedan finns det hur många regler som helst. Varför inte bli en trendsetter? Skapa en ny regel, ett nytt sätt att berätta?


Hur skriver man bra?

Man är lyhörd för skrivandet som hantverk. Ett tips brukar vara; läs mycket. Men det har aldrig jag gjort. Jag har snarare sugit åt mig av det jag behövt, och läst böcker som jag gillar (jag är väldigt kräsen), och framförallt skrivit och sett sagor och historier nästan vart jag än vänt blicken. Man måste också vilja skriva bra, och vilja göra vad som krävs för att bli sitt främsta. Det kan innefatta skrivkurser, skrivresor, feedback, eller att anlita en lektör, och det kan innebära att kasta allt man tidigare gjort och börja om.

Kommentarer