En bra historia ...

... har ingen ålder. Det är en tanke jag haft länge, men den förstärks nu när jag jobbar i bokhandeln och dag för dag kommer i kontakt med kategoriseringen. Så många bra historier som aldrig hittas. För att de står under tonår. Så många fina bilderböcker som vuxna aldrig skulle komma på tanken att bläddra i. För att de står under barn 3-6 år. Fina historier missas helt. Av vana går många rakt på skönlitteratur för vuxna, eller deckare, and that's it.

Hur ska vi kategorisera i butikerna för att läsarna ska hitta de goda historierna?

Jag har en tanke: Spänning (Amanda Hellberg, John Ajvide Lindqvist, jag själv, Camilla Läckberg, all form av spänning), Bilderböcker (vilket kan innefatta bilderböcker för barn eller bilderböcker för vuxna, som historieböcker eller fotoböcker eller A day in the world), Romance (ni börjar förstå, säkert). Under varje kategori ska de sorteras i underkategorier, exempelvis Small, Medium, Large, eller Lätt, Medel, Svår. Eller Lätt, Mellan, Tung. Eller något som inte har sådana värderingar i sig.

Vad tycker ni?

Kommentarer

Elina sa…
Du har stött på varje bibliotekaries dilemma. Hur ska man göra läsarna uppmärksamma på guldkornen; på alla de där böckerna som de riskerar att missa?

Av erfarenhet kan jag säga att genreindelning fungerar bara delvis - för många böcker platsar på flera genrer och vilken ska man välja?

Jag tror att du är inne på något när du vill blanda barn- och vuxenböcker, mest gångbart tror jag att det skulle kunna vara i temaskyltningar.
Christin sa…
Ja, det är väl svårigheten med genreindelningen. Samtidigt är det också svårigheten med åldersindelning. Exempelvis - Kaninhjärta klassas som Ungdom, men läses av många vuxna. Däremot tror jag att minst lika många vuxna ytterligare missar den. Just för att den står under Barn- och ungdom.

Det är en bra idé att göra mixbord med både ungdom och vuxen. Det ska jag ta upp med chefen. Och Marknad. Samma sak med bilderböcker: in med lite Sven Nordqvist bland vuxenböckerna. Jag sålde ju Findus flyttar ut till en gammal dam som älskar hans illustrationer, det måste finnas fler som hon som bara inte tänker tanken att köpa sådant till sig själv.
Det är liksom så - vi måste göra det aktuellt.
cyndi sa…
En annan indelning vore kanske bra... Hur "fri" är man i bokhandlar att presentera böckerna egentligen?

Är det strikta regler för åldersgrupper och genrer eller kan man mixa och testa lite...?

Ja, tänk vad många gubbar som skulle bli glada av att läsa Pettson och Findus.
Christin sa…
Man är dessvärre ganska centralstyrd i de större kedjorna. Men skyltningen på borden kan man variera sig lite med. Kanske sticka in något extra. Därför tänker jag skicka förslag till marknadsgruppen. Sådant kan man alltid göra! Så får vi se vad som blir :)
Nina sa…
Skitbra att du tar upp frågan, Christin!
Min mamma är alltid väldigt snabb med att säga att en bok är "en ungdoms/vuxenbok för den innehåller det här momentet".

Vad spelar det för roll?
Är den BRA eller DÅLIG?