Hur mycket?

Hur mycket är för mycket, när det gäller skrivandet? Jag har massor av idéer nu. Och inget direkt fastjobb. Alltså blir skrivandet/författandet en del av min inkomst, en ganska viktig del, men jag tänker: blir det för mycket att påbörja fjärde manus NU? När bok två snart ska redigeras (alltså inte är klar), manus till bok tre precis blivit klart och ligger här bredvid mig i en blå mapp enligt bilden:

 
Redo att gå en redigeringsvända hos moi.
 
Jag har läst här och där att den allmänna uppfattningen blivit att exempelvis Joyce Carol Oates skriver för mycket för att få priser. Alltså att "fin litteratur" tar lång tid på sig att värka ur författaren. Att hon publicerar för mycket för att riktigt kunna gillas. Rent kvalitetsmässigt. Vilket jag inte håller med om. Sedan är jag inte alls i hennes klass vad gäller kvalitet, det är inte så jag jämför oss, utan just det där med att kanske spotta ur oss lite för mycket? Jag är orolig för att jag, om jag påbörjar fjärde manus nu, inte gör bra ifrån mig. Kvalitetsmässigt.
 
Samtidigt ... vad ska jag annars göra?
Söka jobb?
Det är ju det här jag vill: skriva. Så fingertopparna glöder.
 
Say what?

Kommentarer

Hanna Lans sa…
Klart att du ska skriva och strunt i om det skulle vara för mycket. Hur kan det egentligen vara för mycket? Nej, jag tror inte att kvaliteten försämras, däremot kan säkert skrivflödet försämras om man inte bejakar suget.

Jag har läst flera författare säga att om man ska försörja sig på det, så måste man ge ut en bok om året. Alltså, utan en bestseller i bagaget. Som de flesta författare alltså. Då är det inte för mycket att påbörja nästa manus redan nu, det tar ju tid att redigera etc.

Skriv på!
Christin sa…
Tack, Hanna. Jag behövde lite nyktra ord i det här.

Kram på dig!
cyndi sa…
Skriv!
Annars blir det ju bara halvhjärtat.
Både skrivet och jobbsöket.
För att utvecklas i sitt skrivande måste man väl skriva? Se det som en fördel att kunna producera manus i den takt som du kan, jag tycker att det är väldigt imponerande!
Christin sa…
Sicka klocka kvinnor jag har runt mig. Tack, hörni. Nu jävlar!
Christin sa…
*kloka :) skulle det vara. Jösses ...