Orättvist

Visste ni att Kaninhjärta har "Under retur" som lagerstatus i bokhandeln, just nu? Vilket innebär att det, centralt, sugs in böcker från alla bokhandlar till centrallagren, för att sedan skickas tillbaka till förlagen. Vilket i sin tur innebär att jag står i butiken, träffar er läsare och inte har min bok att signera och sälja till er, eftersom vi har sålt slut på våra Kaninhjärtan och inte KAN beställa nya.
Det innebär, med andra ord, att från nu tills Kaninhjärta kommer i pocket i slutet av mars uppstår ett vakuum som inte gör någon glad.
 
Vi debutanter har det inte lätt. Sällan är det väl så att någon av oss ens får ett år på hyllorna i de större butikerna innan vi plockas ihop och skickas tillbaka. Jag tycker det är orättvist. Sedan förstår jag, så klart, att nya böcker kommer, och gamla måste flytta på sig. Det jag menar är att böcker så snabbt blir gamla, och att ett år borde vara ett minimikrav för alla böcker, oavsett.
 
Kommer Hanna få stå längre på hyllorna? Jag hoppas det.

Kommentarer

Diana Lavesson, Bokhandeln Laholm sa…
Precis det du tar upp är också en av de viktiga anledningarna till att vi inte är med i nån bokhandelskedja! Hos oss står din bok fortfarande frontad, och vi har några signerade ex kvar. Precis så skall det vara när det är bra, eller hur? Vissa böcker skall bara finnas i bokhandeln, oavsett hur gamla eller nya de är, det tycker vi!
Men du vet väl att förlaget rear förstaupplagan nu till februarirean...?
Musimus (M) sa…
Näää… Men nätet då? AdLibris t.ex.?

Känner att jag står lite utanför den svenska marknaden då min första utkommer i UK = lite större marknad, lite fler försäjlningspunkter/alternativ (fast stinker boken så stinker den oavsett =/ ). Man kan hitta de mest obskyra skrifterna ibland bara ett sökord bort.

Men vad händer med 'restlagret' som hamstras då? Sitter de på det tills pocketen utkommit så att det blir fjutt på försäljningen i pocketformat - sedan släpper de ut hamstringslagret igen? Eller dras fullt säljbara (och efterfrågade) böcker in 'bara-för-att' - och får aldrig mer se dagens ljus? Märkligt... lite skrämmande också =/
Christin sa…
Diana - ni är underbara, och svaret på hur en bokhandel ska överleva idag. Jag är så glad att ni finns! Ja, den ska visst ut i rean nu. Le bransch is tuff!

Musimus - boken kommer gå att köpa via nätet, eller bokhandlar, men då på beställning. Annars är det pocket som gäller. Det går fort som attans i den här branschen, innan en bok betraktas som gammal.