Många, många måndagar framöver

... kommer jag, med hänvisning till min poll, att lägga upp listor med skrivtips från några stora författare. För att ge det en personlig vinkling har jag petat in mina egna reflektioner intill varje råd. Det, ni!

Som ni nog vet är jag bortrest denna vecka. Det kommer bli fortsatt tyst här (inlägget är förinställt), men: till er som planerar att skriva i sommar, och göra något åt den där drömmen:

Roddy Doyle
Taget från Wiki: Doyles romaner handlar om arbetslöshet, alkoholproblem och misshandel. Innan han blev författare på heltid var han lärare i 14 år. Hans roman The Commitments blev en framgångsrik film

 
  1. Do not place a photograph of your ­favourite author on your desk, especially if the author is one of the famous ones who committed suicide - möjligen är han ironisk, här? Det kan ju säga sig självt att man nog bör välja sina idoler väl. Om man alls behöver ha en idol. På tal om bilder, märker jag att jag skriver bättre om jag letar reda på mina karaktärers ansikten. Nätet innehåller ju massor med fotografier. Jag har riktiga människor för de viktigaste karaktärerna i mina böcker; Anne, Mary, Hanna, Finn ...
  2. Do be kind to yourself. Fill pages as quickly as possible; double space, or write on every second line. Regard every new page as a small triumph - det här har jag aldrig prövat. Jag använder 1,5 radavstånd, 12 pt text (Garamond), och indrag från alla håll på 4. Så att sidorna liknar boksidor. Sedan, när jag skickar in, vill Ada ändå ha mindre marginaler för att det ska bli lättare för henne att hantera.
  3. Until you get to Page 50. Then calm down, and start worrying about the quality. Do feel anxiety – it's the job - det hör absolut till att känna sig orolig, eller missnöjd, eller tvivelaktig (hm?), jag känner mig som skit i omgångar inför varje bokskriv, boksläpp och efterboksläpp. Min magiska sida är dock runt 90.
  4. Do give the work a name as quickly as possible. Own it, and see it. Dickens knew Bleak House was going to be called Bleak House before he started writing it. The rest must have been easy - instämmer. Titeln är viktig, i vart fall för mig. Jag spinner historien kring den.
  5. Do restrict your browsing to a few websites a day. Don't go near the online bookies – unless it's research - instämmer. Men fan. Hur svårt är det inte? Jag köpte en minipc som jag inte kopplat upp på hemnätverket än. Den skriver jag i princip aldrig på ...
  6. Do keep a thesaurus, but in the shed at the back of the garden or behind the fridge, somewhere that demands travel or effort. Chances are the words that come into your head will do fine, eg "horse", "ran", "said" - jag fick slå upp theraurus=synonymordbok. Jag har min inbyggd i word, vilket gör att jag ibland högerklickar för att få upp alternativ. Det ser jag inget fel i.
  7. Do, occasionally, give in to temptation. Wash the kitchen floor, hang out the washing. It's research - när jag gör annat/ger upp, först då kan det ibland lossna för mig. Så att tvätta är faktiskt inte dumt.
  8. Do change your mind. Good ideas are often murdered by better ones. I was working on a novel about a band called the Partitions. Then I decided to call them the Commitments - just precis. Jag befinner mig där nu. Närmare sida 90 i bok tre, och min hjärna kommer på massor av förslag som pajar vissa idéer ...
  9. Do not search amazon.co.uk for the book you haven't written yet - åh fy, kan man göra det? Jag brukar bara kolla om mina titlar redan är tagna. Utöver detta, näe ...
  10. Do spend a few minutes a day working on the cover biog – "He divides his time between Kabul and Tierra del Fuego." But then get back to work - hm ... cover biog, menas baksidestext eller beskrivningen av författaren? Hur som helst är det mitt förlag som sköter detta. Den här punkten håller jag inte med om, alltså.
Källa.

Kommentarer

Hahaha oj då, här sitter jag med både Majakovskij och Virginia Woolf på väggen, och Karin Boye i fönstret. Jag älskar ju författare som tagit livet av sig!! Fast det är klart, att stirra dem in i ögonen under skrivandet är kanske lite jobbigt...