Bokmässan 2013 - fredagen

Efter så extremt sociala dagar som bokmässan blir jag väldigt sugen på att skriva. Eller bara leva lite normalt, igen. Som att gå hemma i raggsockar, noppig kofta och tajts. Dricka te. Lyssna på Håkan Hellström. Byta skrivplats allt eftersom solen flyttar sig. Alla människor jag träffar under bokmässan blir till små energiprickar i magen, som bara måste ut, till slut. Jag brusar över av skaparlust, av skriv.

Under fredagen ökade trycket. Mässgolvet blev trängre, ljudnivån höjdes. Jag hade med mig Kristoffer, det var skönt med stöd, och att någon hjälpte mig ta bilder! 13:00 mötte jag en journalist och en fotograf från Sydsvenskan vid Gilla Böckers monter. Vi tog oss upp till andra våningen och knäppte, vad jag tror blev, riktigt schyssta bilder. Bland annat mot en skärmvägg vi hittade där. Och ett par gröna draperier. Sen satte vi oss vid ett bord utanför Speakers Lounge (vi hade kunnat gå in i SL, men där var verkligen fullt!) och pratade. En riktigt trevlig stund.

Hann trycka i mig en macka innan det blev dags för nästa punkt på schemat; Deckarakademins korsförhör. Här följer ett gäng bilder från detta.

Jag, inför. Lite nervös. Eller TAGGAD, som man ska säga.

Jag och Ada Wester, Gilla Böcker. Ryggen mot är ljudtekniker. Man i brun kavaj är Karl G Fredriksson. Kvinnan bredvid är Lilian, hans fru. Båda var förhörsledare.

Jag tjingsade lite på Anna Jansson innan det började.

Sedan fylldes det på. Från vårt vänster Elsie Petrén, Ritta Jacobsson, Kristina Ohlsson och Anna Jansson.

Korsförhöret var egentligen inget korsförhör, utan nåt slags svara-i-ordning-intervju. Jag fick
oftast börja.

Jag ser ut att prata rätt länge. Men saken var den att jag gav de kortaste svaren. Det här kommer utvecklas i ett längre inlägg.
Efteråt tjingsade jag på Kristina Ohlsson.

Hon har skrivit "Glasbarnen" för 9-12-åringar, en bok som är poppis i boklådan, så jag passade
på att fråga om hon släpper nytt för den åldern snart. Vilket hon gör.

Efter scenpratet pep jag och Kristoffer förbi montern, igen. Jag pratade av mig en stund med tjejerna (det är skönt att ventilera).

 

 
Efter det gick jag och Kristoffer och åt på Mix. Sen smet han in på mässgolvet igen medan jag mötte finaste höggravida kvinnan på mässan, Janina Kastevik, och allas vår favorit Amanda Hellberg i lobbybaren för en drink. Där dök Jessica Schiefauer upp. Och Paolo Roberto, Magdalena Graaf, Maria Montazami, Shirley Clamp, Alexandra Pascalidou. Man får lätt surrealistiska känslor när kändisar strömmar runt en. Ungefär som att man balanserar på gränsen till en mardröm.
 
När hela Bonnier Carlsén skulle iväg på middag åkte jag och Kristoffer hem. Fy fan, vad skönt. Ursäkta att jag svär.

Kommentarer