Bokmässan 2013 - torsdagen

Jag kände ett stort tvek inför min puffkjol. Tänkte att den skulle bli för mycket, liksom. Alla andra går ju i princip klädda i svart. Och sånt som sitter åt lite om kroppen. Svart och rakt = litterärt? Sen tänkte jag "fuck this shit!" och tog den ändå. Har ju beställt den från Etsy, gjort mig massa besvär. Så. När jag kom dit tänkte jag inte så mycket på det. Men det första som hände var att jag fick komplimanger. Från de som känner mig, alltså förlaget och fellow writers, men också från människor som bara såg mig, på mässgolvet. Som gav mig blickar och ibland inte kunde låta bli att säga att jag var fin. Det är SÅ man ska göra! Klä sig i något puffigt! Så att människor blir "glada av att se" en, och säger saker som "du ser ut som en älva". Då får man massor av energi och känner sig fantastisk!

Sen ska så klart det här inlägget INTE handla om min kjol något mer.


14:30 värmde jag upp tillsammans med Tova Larsson, en grym tjej. Riktigt grym. För att kunna medverka som bloggambassadör vid 15 års ålder får hon lov att ha med sig sin målsman, det vill säga sin far. En riktigt rar, entustiastisk och stolt far. Mycket rörande att se. Vi körde en halvtimmes intervju på Biblioteks- och Berättarscenen. Gick mycket bra.

Jag hängde lite på mässgolvet efter det, stötte på några bekanta från förra året. Vid 16-tiden hade jag och Anna Danielsson Levin från mitt förlag, Gilla Böcker, lite pepptalk. Sen, 16:30, var det dags för seminarium.


Jag kände mig oerhört avslappnad. Fick sagt det jag menade, tappade inte tråden någon gång. Vi funkar bra, jag och Anna! Och seminarium, som forum, är kanon, verkligen. Stilla och tyst, i kontrast till mässgolvet. Det var så skönt för hjärnan att få den här stunden. Och det var så skönt för författarsjälen att få prata om sig själv. Så jag tackar!


Om mitt seminarium går att läsa hos Linda Odén! Tack för rapporteringen, Linda!
Jag har lånat in bilder från bloggarna Läsa&Lyssna, Läsresan och Jennys bokstavliga vardag, jag tackar er också. Men jag lånar utan att egentligen ha frågat om lov. Så jag ber om ursäkt, därtill.

Efter seminariet hängde vi lite i montern. Då kan det se ut såhär:

Jag och Christine med E, som gör lite monterjobb för Gilla Böcker och själv jobbar på sin
skrivdröm. Tror på henne.

Anna Danielsson Levin, Gilla Böcker.

Anna Danielsson Levin, Ada Wester och Klara (jag uppfattade inte efternamnet, men hon kommer jobba med min nästa bok och är som en miniAda, alltså helt grym!), Gilla Böcker. När jag ser oss i görningen får jag en stark känsla av GIRL POWER!!!!!!!
Det blev montermingel på kvällen, mycket, mycket trevligt! Sedan gick vi allihop ut och käkade på Bistro Merlot. Ligger nära och är ett schysst ställe. Kristoffer, min allrakäraste man, hämtade upp mig och Annakarin Thorburn på kvällen. Vi gick inte till Park. Orkade inte. Hon skulle hem till en vän nära vår lägenhet, så det passade perfekt!

Nu på morgonen tar jag det baskemig lugnt. Dricker te, går runt i raggsockor. Kommer in till mässan först vid 13:00. Ska intervjuas av SydSvenskan. Och som ni nog vet blir det Biblioteks- och Berättarscenen 15-16 med bland andra Kristina Ohlsson och Anna Jansson. Missa inte! Och får ni syn på mig är det bara att komma fram. Jag blir jätteglad, och är väldigt lättpratad!

Ha nu en fin bokmässedag, allihop. ÄT. DRICK. VILA. Och mingla.

Kommentarer

Träffade dig tyvärr inte i år - men vad kul att du haft en sådan bra mässa! Hälsningar från Vallda ;-)
Christin sa…
Jag hade en alldeles förträfflig mässa! Hur var din? :)