Kaninhjärta som film?

En läsare frågade; har du någonsin funderat på att låta Kaninhjärta bli filmatiserad? Läste i en artikel för någon månad sedan att filmbolagen börjar allt mer satsa på filmatiseringar av böcker. Och det nämndes att de vill satsa mer filmatiseringar av ungdomsböcker. "Jag saknar dig" har redan filmatiserats och "Cirkeln" ska filmatiseras. Har du någon gång tänkt på att skicka iväg ett mejl till ett filmbolag och fråga om de skulle vara intresserade av att göra en film av Kaninhjärta? :)

När jag skriver tänker jag mig böckerna som filmer. Därav inspirationen från musik och annan populärkultur (böcker, filmer). Kaninhjärta är exempelvis inspirerad av inte bara Kent, utan The Virgin Suicides av Sophia Coppola. Stämningen, färgerna, den vackra men sorliga historien. Kolla bara:
 
 
Jag mailade mitt förlag, Gilla Böcker, för att få lite mer information, både om hur det går till rent generellt och hur läget ser ut för just Kaninhjärta.
Såhär skrev Anna Danielsson Levin om ...

... optionsavtal: när det gäller filmatiseringar av böcker så börjar man med att skriva ett optionsavtal med produktionsbolaget. Det innebär att förlaget/författaren inte har rätt att sälja rättigheterna till någon annan så länge optionsavtalet gäller. Under optionavtalets tid så innebär det i praktiken (enligt min erfarenhet) att filmbolaget skriver filmmanus, söker bidrag och finansiering. När finansieringsbiten är klar skriver man nytt avtal och produktionen sätts igång.
 
... framtiden för svensk film: vi har fått höra tvärtom, tyvärr. Att det är svåra tider för svensk film, och att det satsas allt mindre på just ungdomsfilm. Det vill säga, det finns mindre pengar att söka. Och produktionsbolagen är beroende av bidrag vad jag har förstått. Det går i princip inte att göra svensk film utan bidrag.

... Kaninhjärta som film: ja visst skulle dina böcker göra sig bra som filmer! Förra året hade vi kontakt med en filmregissör som verkligen verkade se potentialen i Kaninhjärta som film. Steget från det till att bli film är dock ganska stort. Det är många bitar som ska klaffa. Se bara på USA! Där är i princip alla filmrättigheterna till storsäljande böcker sålda, och det trycks in pengar in industrin, sen kan ändå en filmatisering falla på målsnöret och aldrig se dagens ljus. Så är det kanske inte direkt i Sverige, men jag har hört om många fall där optionsavtal har ingåtts, förskott har utbetalats, men där det ändå inte blir film, troligtvis med anledning av att man inte fått till den slutgiltiga finansieringen. Att t ex en manusförfattare eller regissör eller ett produktionsbolag fastnar för ett en viss bok tror jag är en bra förutsättning för att komma en bit på vägen. Det personliga engagemanget, lusten. Om boken dessutom är en storsäljare (t ex Cirkeln) gör det hela nog lite enklare.  

I dagsläget har inget filmbolag rättigheterna till någon av mina böcker. Jag hade blivit så glad om detta hände, och att de senare blev film! Men jag har inga förväntningar, eller förhoppningar. Om bokbranschen är långsam är filmbranschen än långsammare, vad det verkar! Kajsa Ingemarsson fick exempelvis vänta på Små citroner gula i typ fem, sex år, innan något alls hände! Och under all denna tid hade ett filmbolag option. Galet! Så, med andra ord; vi får se. Men ja. Jag har tänkt att mina böcker ska bli film. Jag tänker det redan medan jag skriver dem.

Kommentarer

Becka sa…
Vad tråkigt att det nu är svåra tider för svensk film. Men det kan ju vända om några år :)
Christin sa…
Bra inställning, Becka! :)