Mitt 2013

Vilket år! Lugnare än 2012, och ändå mer att göra. Som om jag hittat lite av en balans i tillvaron rent praktiskt, men att jag känslomässigt inte är där riktigt än ...

Gjorde du något 2013 som du aldrig gjort förut?
En hel del. Jag föreläste på mitt gamla gymnasium, Aranäs, medverkade i radio (P1!), släppte en andra bok (blev alltså officiellt författare istället för debutant, viktig skillnad), medverkade på littfestivalen LitteraLund i Lund, fyllde 30. Och så vidare.


Genomdrev du någon stor förändring?
Nja ... nej. Förra året var förändringarnas år. Nu är liksom livet förändrat. Jag är fru och författare, och försöker hitta en balans i detta.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja! Min bästaste bästa vän, Charlotte, 14 oktober, till en dotter. Jag var enormt orolig innan jag fick höra från dem att allt var bra ... hjälp.

Vilket datum från år 2013 kommer du alltid att minnas?
Jag har världens sämsta minne när det gäller särskilda datum, och vad jag gjorde då. Men jag minns 1 juni, då mitt tredje systerbarn föddes, Juno, på min lillebror Eriks födelsedag. En sådan pricksäkerhet!

Dog någon som stod dig nära?
Nej.

Vilka länder besökte du?
Österrike (Bad Gastein) och Danmark.


Bästa köpet?
Min tyllkjol, helt klart.


Gjorde någonting dig riktigt glad?
Kristoffer. Han gör mig alltid glad. Fågelbarns recensioner, intervjun i Göteborgs-Posten, och att jag fick mitt alldeles egna seminarium på årets bokmässa!



Saknar du något från år 2013 som du vill ha år 2014?
Fast dagjobb. Hus på lummig plats.

Vad önskar du att du gjort mer?
Tränat, helt klart. Men, som  min lillebror så vist sa; "Det gäller att hitta något man tycker om att göra." Jag undrar om exempelvis jujutsu kan vara något för mig? Nytta med nöje?

Vad önskar du att du gjort mindre?
Bråkade.

Favoritprogram på TV?
Så mycket bättre, Downton Abbey, Bron.

Bästa boken du läste i år?
Bea Uusmas Expeditionen: Min kärlekshistoria


Största musikaliska upptäckten?
Håkan Hellström. Jag vet, jag upptäcker honom fyrtio år efter alla andra. Men hans senaste skiva är riktigt fin.

Vad var din största framgång på jobbet 2013?
Att jag fick vara med från början på ett nytt kassasystem, och nu känner mig på samma nivå som mina kollegor.

Din största framgång på det privata planet?
Att jag blivit mer ekonomisk, och lycklig i det.

Största misstaget?
Vissa konflikter skulle jag nog hanterat annorlunda ...

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Överlag gladare, men den här hösten/vintern var inte riktigt min. Somliga blir ju nere av mörkret, det har dock aldrig gällt mig. Så det har nog varit lite för mycket tankar, bara.

Vad spenderade du mest pengar på?
Våra resor.


Något du önskade dig och fick?
En lång, varm sommar. Jag borde tagit semester, dock, och njutit mer av den. Men wow, vilken sommar.

Något du önskade dig och inte fick?
Jo. Jag kan komma på en grej.

Vad gjorde du på din födelsedag 2013?
Fyllde 30! :)


Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
En solresa.

Vad fick dig att må bra?
Kristoffer, skrivandet, kärleken till Fågelbarn, min familj, bokmässan, Charlotte, utan inbördes ordning, såna saker.
 
Vem saknade du?
Jag saknade min familj och mina vänner titt som tätt, då jag jobbade en hel del.

De bästa nya människorna du träffade?
Åh, svår fråga! Line, så klart, mitt nya "systerbarn". Och Klara Bjelkenäs, nu anställd på Gilla Böcker. Hon är också helt klart en av dem.

Klara Bjelkenäs t.v.v., jag i mitten, Christine med E t.v.h.
Mest stolt över?
Fågelbarn, och Charlotte.

Högsta önskan just nu?
En privat, och att Rävsång ska nå ut till ännu fler.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Förbereda mig en lång tid innan jag går upp på någon scen, lägga in om semester minst tre veckor i rad mitt i sommaren, och högläsa ur min nästa bok när helst det passar, utan att skämmas, eller fega ur.

Kommentarer