Miquel Moliner

... i Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón:

"Det svåra är inte att tjäna pengar", sa han sorgset, "det svåra är att tjäna dem på något som det är värt att ägna sitt liv åt."

Jag har haft den här boken i min hylla ett par år. Började lätt på den, det första jag gjorde när jag köpte den, och gillade inte alls. Så nu, efter att ha pratat med en kund som var helt lyrisk över boken, började jag läsa. Förbi där jag hade slutat, första gången. Förbi, förbi, djupare och längre in i den galet karaktärsrika berättelsen, och ut på andra sidan. Med tårar på kinderna, helt uppfylld; vilken fantastik bok. Och vilken fantastisk berättaförmåga. Att hålla så många trådar igång, samtidigt!
Jag är imponerad.

Flera rader stack ut och var vackra, men som Carlos skriver i sin bok; "en bok är en spegel och att vi i boken bara ser det vi har inom oss själva", därför bet citatet ovan lite extra i mig. För att jobba som författare, det blir man inte rik av. Jag har insett att man inte ska sätta sin tilltro i skrivet för ekonomins skull, utan för läsandets, och själens. Jag skriver för mig och för alla de som läser mig. Där hör pengar inte till. Åtminstone inte i några massor.


Kommentarer

inger sa…
Jag blev jättenyfiken på boken. Kanske det är en bok som behöver läsas sakta? I små portioner.
/inger
Christin sa…
Ja, alltså, egentligen inte. Jag har plöjt den här tjockisen på någon vecka. Bara början var jobbig för mig, innan jag fått grepp om Carlos berättarröst. Sen gick det undan! Läste till sent igår, och vaknade idag och fortsatte läsa, innan jag ens klivit upp. Läs!