"Om du vill bli författare,

läs massor av böcker."

Det här är ett råd många författaraspiranter fått, och givetvis stämmer det in på flera av oss. Läser vi massor, massor av böcker oavsett vilka, oavsett kvalitet, lär vi oss vad man kan göra och inte borde göra. Men att låta det vara ett generellt tips, som i att man MÅSTE läsa massor av böcker om man menar allvar med sina skrivardrömmar, det är ganska slappt, tycker jag. Som ett råd alla tar till i olika sammanhang, utan att fundera vidare över det, eller betänka att vi alla är olika, och att det egentligen inte finns några råd, bara förslag. Men att den skrivande själv måste följa sin egen mage.

Vissa av oss lär sig genom att läsa allt. Andra lär sig genom att lyssna till sitt eget språk, sitt eget skapande, och hitta författare som stärker dessa. Somliga lär sig och inspireras av helt andra uttrycksformer än just böcker till sitt skrivande, som musik, teater, film, konst. Och så vidare.

Det enda förslaget jag brukar ge, är att gå skrivarkurser. Där lärde jag mig att se kritiskt på mina texter, och att ta kritik från andra. Nyttig lärdom för kommande rikstäckande recensioner. Att få första snytingarna i en sluten grupp som i grunden vill en väl är en mycket bra start för alla med författardrömmar.

Så. Gör det som känns rätt för dig. Välj den inspiration som fungerar bäst, lär dig på det sätt som gör att du uverklar hantverket till sitt yttersta, och följ din intuition. Det är det enda.

Kommentarer