På tal om lektörstjänst

... var jag, på gamla Kapitel1-tiden, i kontakt med Christoffer Carlsson. Tyckte han hade något visst med sin text, som senare skulle bli Fallet Vincent Franke, och erbjöd mig att läsa. Och han betalade. Som ett riktigt lektörsuppdrag! Såhär tyckte han om det:

"Att få manuset till det som senare blev Fallet Vincent Franke läst av Christin Ljungqvist var avgörande, på många sätt. Hon har en förmåga att se det som ibland ligger mellan raderna i en berättelse, den där centrala nerven som är dess kärna men som inte alltid kommer fram i ett första eller andra utkast. Hon är språkligt och dramaturgiskt skicklig, och har en nästan intuitiv förståelse för hur en viss berättelse behöver byggas upp och framföras för att bli så kraftfull som möjligt. Christin har insett det som många erfarna författare och lektörer verkar ha missat, trots år i branschen: att bra författarskap framförallt handlar om hur något berättas, och inte bara vad som berättas."
 
Christoffer Carlsson har gett ut böckerna Fallet Vincent Franke, Den enögda kaninen och Den osynlige mannen från Salem med stor framgång. Senaste boken blev dessutom utsedd till 2013 års bästa svenska deckare av Svenska Deckarakademin. Jag känner på något sätt en stolthet över min skrivarvän. Ung och begåvad. Och nu låter jag gammal, det är jag inte, jag vet, men jag är 30!
Fina omslag, dessutom.
 
 

Kommentarer