Det här händer i mitt skrivarliv just nu:

  • research, research, research ... om precis allt i ett samhälle, allt! Exempelvis hur man torkar sig efter ett toalettbesök, om toalettpapper inte längre tillverkas, eftersom det påfrestar så på miljön? Hur man tar sig fram utan asfaltsvägar och bensin? Hur den första, elektriska tvättmaskinen såg ut? Vad som, rent teoretiskt, skulle kunna fungera istället för en förbränningsmotor?
  • planering kring nästa skrivkurstillfälle, som blir nu på onsdag, då vi ska fokusera på dialog!
  • and this just in: mail från Gilla Böckers ganska nyligen anställda Klara Bjelkenäs, som blir min redaktör på Rävsång, och som sa att jag kan förvänta mig första djupgående redigeringsrundan från henne innan 16 april, vilket ger oss 12 dagar! Av förväntan och pirr! Det ska bli så härligt att få bearbeta och slutföra den här boken. Jag älskar känslan av att se boken färdig, känna att den är färdig, att den inte längre består av delar utan är en helhet. När omslaget är färdigt och satt, det är något av det bästa som finns! När jag får se bokens ansikte för första gången ... och sedan nedräkningen mot utgivning. Ja ... hursom, skissen är att vi ska jobba med boken april, maj och juni, för inlämning till tryck innan midsommar. Så från och med nu får ni hålla span här, för från och med nu kan det dyka upp både smakprov och färdiga bokomslag till den superefterlängtade RÄVSÅNG! Yey!


Retropunk är ett slags hopplock av den ur scifi förgrenade genren steampunk, och retrostilen från 40- och 50-talen. Jag började skriva på min trilogin för unga vuxna den 21 augusti 2014. Vill ni läsa ikapp er kan ni klicka här, då dyker alla retropunk-inlägg upp. Ni kan också kika på videoserien "Boken blir till" under SKRIVFABRIK/Mitt skriv, där även tredje och avslutande delen hamnar när jag antingen blivit refuserad eller antagen. 

Kommentarer