Retropunk!

Jag har tänkt. Och nej, nya projektet, som jag ska påbörja på riktigt efter Rävsång, är inte steampunk. Det är RETROPUNK. För ånga hör inte till bilden. Gas hör till bilden, och el, och 40-50-talsfrisyrer, kläder och maskiner. Som vi idag kallar retro.

Så, retropunk.

Gäller att hålla isär begreppen (och hoppas man har rätt)! Dock har jag gått med i Steampunk-gruppen i Göteborg, på Facebook, för att ha några referenspunkter, och de har gett ganska svävande svar kring steampunk och vad som definierar den. Som om det är upp till oss att faktiskt skapa den. Som om den är fri för tolkning. Alltså bestämmer jag att retropunk är det jag skissar på nu, ett slags förgrening från steampunken (retro-future), och så definierar jag det så.


Retropunk är ett slags hopplock av den ur scifi förgrenade genren steampunk, och retrostilen från 40- och 50-talen. Jag började skriva på min trilogin för unga vuxna den 21 augusti 2014. Vill ni läsa ikapp er kan ni klicka här, då dyker alla retropunk-inlägg upp. Ni kan också kika på videoserien "Boken blir till" under SKRIVFABRIK/Mitt skriv, där även tredje och avslutande delen hamnar när jag antingen blivit refuserad eller antagen.

Kommentarer