Den ickeskrivande författaren

Utöver att vänta på nästa redigeringsomgång av Rävsång, och ta sista turen med skrivkursgänget inna sommar och semster, klurar jag på min retro-punkbok.


Once you pop, you can't stop, liksom. Men det är väldans nyttigt, har jag ju insett, efter år av skriv, att värka fram en bok. Närmast bromsa upp sin skaparlust i ett försök att bemästra den, istället för att bemästras av den. Liksom, låta en berättelse komma, inte tvinga den, och när den väl börjar ta form hindra den från att komma ut tills det verkligen är dags. Kanske låter lite komplicerat. Eller onödigt. Fast ändå inte. Är ni där jag är nu, om ni har skrivit i flera år och befinner er i ett frustrerat, hjärnstressat läge där varje ledig minut bör gå till skrivande, tycker ni, då ska ni testa det jag testar. För, sparar man ihop sin idé innan man släpper den ur sig, då är det högkoncentrat som kommer ut, istället för något blaskigt, vattnigt, prematurt.


Det finns så klart ett visst mått av tvång när man väl sätter sig och skriver, blandat med "writers flood", som Marisha Pessl så snitsigt sa i söndagens Babel. Men, förvärkarna? De är väldigt, väldigt viktiga. Jag går här och förvärker på ord, meningar, formuleringar, långt, långt innan jag ens tänker, eller får lov, att sätta mig och skriva. Jag lägger märke till saker jag kan ta med. Samlar på infallsvinklar, lustiga personligheter, och hur jag ska modellera den här staden så att den bättre passar min bok. Var gränserna går mellan stadskärnan och kransområdena efter en global katastrof. Vad som kommer stå i hundratals år, vad som kommer vittra sönder. Vad som händer om vattnet stiger med 6 meter.
Sådana saker.
Och resultatet, och storyn som växer fram, känns oerhört starkt i mig. Faktiskt beyond Kaninhjärta, till någonting helt annat, och större.

Tjuvkik på senaste illosen. Pust och flämt, säger jag bara, åt alla dessa jävla grenar.


Retropunk är ett slags hopplock av den ur scifi förgrenade genren steampunk, och retrostilen från 40- och 50-talen. Jag började skriva på min trilogin för unga vuxna den 21 augusti 2014. Vill ni läsa ikapp er kan ni klicka här, då dyker alla retropunk-inlägg upp. Ni kan också kika på videoserien "Boken blir till" under SKRIVFABRIK/Mitt skriv, där även tredje och avslutande delen hamnar när jag antingen blivit refuserad eller antagen.

Kommentarer