Nattfilm

... av Marisha Pessl, passar in på punkt 32. Läs en bok vars författare har bokstaven S i både för- och efternamn.

Baksidestext:
Skräckfilmsregissören Stanislas Cordova har inte synts offentligt sedan 1977. För fansen är han en mörkrets överstepräst, onåbar och gåtfull. När hans dotter Ashley Cordova hittas död framställs händelsen som ett självmord, men journalisten Scott McGrath anar oråd och börjar gräva i vad som har hänt. Förra gången han försökte närma sig familjen slutade det i en privat katastrof. Nu sugs han återigen in i en jakt som för honom allt längre in mot det kraftcentrum
som är Stanislas Cordova. Bilder, illusioner, speglar: varje gång han fått upp en dörr tycks den smälla igen bakom honom ... Scott har redan förlorat allt och det enda som kan ge honom upprättelse är att få reda på sanningen. Även om det kräver att han möter sitt eget mörker.

Marisha Pessl är tillbaka med en explosiv thriller, en visuellt sprakande och labyrintisk berättelse med en oförglömlig final.
 
Som jag skrev på Facebook igår; det kommer dröja innan jag läser något så bra igen. För fy kattsingen - äntligen en favoritförfattare som levererar. Som fullständigt plöjer rakt igenom mig, som läsare, så jag lämnas utmattad och BERÖRD efteråt. Hon lyckas verkligen med det hon tagit sig för; att sudda ut gränsen mellan fiktion och verklighet. Så till den grad att jag började googla på Stanislas Cordova, bara för att se om han någon gång funnits på riktigt. Vilket han inte har.
Alltså, jag finner inga ord.
Men den får 5 av 5, av mig.
Det borde säga allt.
Läs den.
 
Kaosutmaningen är ursprungligen en tysk utmaning, som via How Hollow Heart and Full kom till Sverige för snart ett år sedan. Ett gäng bokbloggare skapade tillsammans en ny utmaning för år 2014, och döpte den till Kaosutmaning 2.0. Utmaningen går ut på att läsa 20 av 40 böcker enligt en förbestämd lista, som hittas här. Startdatum är 1 januari 2014 och utmaningen håller på till 31 december 2014. Böckerna du läser får endast förekomma en gång på listan.

Kommentarer