Pussel och jämnmod



Det går bra nu. Faktiskt. Lite butiksjobb där, lite lektörsläsning här, lite mer kursledartjänst till hösten, och hela TVÅ författarbesök kring bokmässan. För att inte tala om bokmässan! Många bäckar små. Som ett trevande steg mot att vara självförsörjande. Kanske blir det så, en dag?

Hur som. Onsdag betyder hemmajobbardag för mannen. Jag har min skrivkurs på Folkuniversitetet ikväll. Sitter här och bokför, förbereder kursmaterialet, vad jag ska ha på mig, och sedan tänkte jag illustrera mera! Satt med en illos igår. Den innehöll inte särskilt många detaljer, så det gick snabbt. Ännu en liten tjuvkik:



Och bilderna hör, för er som inte vet, till min retropunk-bok. Som jag inte börjat skriva, än. Bara förbereda på det här sättet. Det är som när jag var tonåring, och jag och Lotten skrev vår fantasyserie för hand. Vi satt på golvet i mitt eller hennes gamla flickrum och målade stora bilder av vår påhittade värld, våra påhittade karaktärer. Och som de tonåringar vi var blev vi lite kära i de där killarna vi fantiserade fram. På samma sätt hoppas jag att det blir med den här boken. Äkta tonårskärlek. Den där heta, stormande, galna. Helt ologiska. Pojken på bilden är en av de viktigaste. Ändå inte DEN viktigaste. Han har jag kvar att teckna, tillsammans med alla andra ...

Regnet faller över Göteborg. Det doftar sommarlov. Vad gör ni en dag som denna?

Retropunk är ett slags hopplock av den ur scifi förgrenade genren steampunk, och retrostilen från 40- och 50-talen. Jag började skriva på min trilogin för unga vuxna den 21 augusti 2014. Vill ni läsa ikapp er kan ni klicka här, då dyker alla retropunk-inlägg upp. Ni kan också kika på videoserien "Boken blir till" under SKRIVFABRIK/Mitt skriv, där även tredje och avslutande delen hamnar när jag antingen blivit refuserad eller antagen.

Kommentarer

Det här gör jag ... http://www.ekensten.se/2014/05/releaseplanering.html
Christin sa…
Men åh! Så roligt! :)