Sommarläsnings-enkät

1. Vilka 5 böcker bara MÅSTE hinna läsas i sommar?
Jag har redan börjat på en: Nattfilm av favoritförfattaren Marisha Pessl
Min pappa, Ann-Christine - Ester Roxberg
Enkel vacker öm - Klas Gustafson
Den dansande djävulen - Martin Widmark (research)
Prodigy - Marie Lu 

2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?
Enkel vacker öm, för att jag försökt läsa den i stötar, och den är jätteintressant, men mest maler på i samma tonart exakt hela tiden. Förslag på bättre biografisk bok är absolut Min pappa, Ann-Christine. Ester är en enorm förmåga, och det är ju givetvis självupplevt mycket av det, vilket ger ett mer direkt tilltal. Men ÄNDÅ. Ester hade kunnat göra likadant som Klas, när han berättar om Monica Zetterlund i Enkel vacker öm, att hon stagade upp all information. Istället jobbar hon med bruten kronologisk ordning, blandar in dagboksanteckningar, anekdoter ... det blir ett levande, narrativt berättande Ester tar fram. Enkel vacker öm är bara så sövande i sin berättarform.
 
3. Var är bästa stället att läsa i sommar?
Brukar vara i skuggan, någonstans. Alltså, förmodligen plöjer jag mest böcker på vår Kroatien-resa. Annars har det blivit en del läsande i Botaniska hittills.
 
Jag låg fokuserat och läste medan Kristoffer smög runt med kameran.

Jag satt fokuserat och läste medan Kristoffer smög runt med kameran.

Sedan var jag tvungen att pausa, lite.
 
4. Handen på hjärtat, var tror du att du faktiskt kommer att läsa någonstans?
I Kroatien. Eller Botaniska. Like I TOLD you. Här ljugs inte, eller myglas!
 
5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?
NATTFILM! Kommer bli ÅRETS bästa läsning, ÅRETS!
 
6. Vilken bok borde ALLA läsa i sommar?
NATTFILM!
  
7. Strand eller hängmatta?
Hängmatta, om jag lyckas komma över en. Helt klart. När jag och Kristoffer har trädgård, då ska vi hänga upp parhängmatta och ligga där och läsa tillsammans, eller bara sova lite sommarmiddag.
 
8. Deckare eller roman?
Roman.
 
9. Favoritgenre?
Alltså, jag tycker både Marisha Pessl och Donna Tartt skriver lite magisk realism, de är REALISTISKA men det finns tydliga stråk av någonting annat, någonting overkligt och glimrande och rysligt. Därför säger jag magisk realism och hoppas jag har rätt.

Kommentarer

alekzandra sa…
Marisha Pessl är verkligen ett konstnärligt geni.
Christin sa…
Ja! Hon börjar faktiskt peta ner Donna Tartt på min lista ...