Vad jag gjort/kommer att göra för Svff's pengar

Denna höst skulle innehålla en hel del saker för mig. Jag skulle jobba bokhandel, jag skulle jobba projekt på svärfars firma, jag skulle hålla två skrivkurser, vara iväg på minst 3 författarbesök, och så boksläpp, bokmässa, någonstans i mitten kanske skriva. Upplägget kändes kul i början, innan sista punkten gjorde sig alltmer påmind: "någonstans i mitten skriva"?

Ett stipendium från Sveriges Författarfond just som sommaren skulle börja, en månads semester (med gott om tanketid), vetskapen om att Akademibokhandeln i Mölndal skulle läggas ner (eller åtminstone pausas medan ombyggnationen av centrum pågår?) så att tjänsten jag haft span på i två år tillfaller en personal därifrån istället för mig (brunhet) fick mig till att tänka om. Det jag hade som garanti var min helgtjänst (3 av 4 i månaden), min lärartjänst på Folkuniversitetet (visstid, varje tisdag, mycket kringarbete), ett visst antal författarbesök, och på grund av alltsammans knappt någon skrivtid, eller skrivro om tid väl skulle uppstå. Var det verkligen såhär jag ville ha det?

Jag bestämde mig, efter mycket vel och trevande, för att avsäga helgtjänsterna (varför jag inte varit på lilla Akademibokhandeln, Frölunda Torg, på över en månad nu, obs! Alla läsare!), lämna vidare skrivkurserna till andra lärare, fokusera på att vara en författare som extrajobbar på svärfars firma, köra NaNoWriMo, och faktiskt behandla stipendiet från Svff för vad det är: en förbetald lön, ett arbetsstipendium.
Drömmen hade givetvis varit att ha en fast anställning på en trevlig boklåda, och smyga in tjänstledighet där, vilket boklådan bör se som någonting positivt då jag skriver varor den kan sälja. Men det tycks bli en annan historia, det.

Ibland har jag undrat om jag fattade rätt beslut, men går jag tillbaka i mina tankar och känslor innan så blir jag säker på det. Hösten är bästa skrivperioden för mig, arbetet på Akademibokhandeln ledde ingenvart och kostade massor av privatliv, skrivlärarrollen tog på tok för mycket tid och energi, och dessutom har intresse för det jag skriver på nu visats från flera håll. Det är detta jag ska göra.

En liten summering av hur stipendiet från Svff använts hittills, och kommer att användas i månader framöver:





Novel Badge
Today
Now is the moment to commit to your novel. Create it on our site, then post about it on social media. Plus, be sure to hit up NaNo Prep for some last-minute tips.
Word Count Badge
November 1
At midnight in your time zone, start writing! After a vigorous scribing session, make your first word-count update (from the menu at the top of our site).
November 2
November 2
After your second day of writing, spend some time exploring the NaNoWriMo community—from the forums, to your region, to our outposts on Tumblr, Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, and Pinterest.
November 3
November 3
Did you know that NaNoWriMo has a Young Writers Program? Over 100,000 K-12 students and 2,000 classrooms will join you in the noveling challenge this year. (Yes, you can use the Dare Machine on their homepage.)
November 4
November 4
After a few days of writing, you might be looking for some support. You’re in luck! Author Scott Westerfeld will join us for a video pep talk at 2:30 PM PST, and our NaNo Coaches and word sprinters should be in full swing on Twitter.
November 5
November 5
You want more support? Well, that’s what we’re here for. Our 2014 pep talkers should be keeping your inbox full of advice and encouragement. And, the indefatigable NaNo interns will lead a Virtual Write-In today (and every Wednesday) at 11:00 AM PST.
November 8
November 8
Join us for Double-Up Donation Day! It’s the perfect chance for you to double your word count while supporting our nonprofit. Starting at 6:00 AM PST, expect a full day of hourly prizes, live streams, and writing prompts.
November 10
November 10
It’s the highly official, highly important “Back Up Your Novel” Day. Be sure your work is well-saved and recoverable, whether by cloud, email, or external drive.
November 16
November 16
Here in San Francisco, it’s the Night of Writing Dangerously. If you can’t make it, look for similar novel-celebrating events in your region—or follow along virtually.
Winning Badge
November 20
Winning starts today! If you’re at 50,000 words or more, click the trophy badge on your dashboard to start the validation process. (Be sure you order a winner shirt to celebrate!)
November 22
November 22
Throughout the month, our local volunteers have been rooting you on. ML Appreciation Day is the time to say thanks: send a NaNoMail or start a thread in your regional forum.
November 23-30
November 23-30
We’ll keep this one simple: Write like crazy. (Then follow the winning directions above.)




"Jag såg mig själv som vuxen men i många avseenden var jag fortfarande ett barn, eller något slags smärtsamt mellanting, som hanterade komplicerade saker på ett komplicerat sätt och inte kunde sluta, trots att det gjorde ont. Detta var min förändring, mitt sökande efter sanningar samtidigt frigörelse, min kluvenhet inför att ta ett steg eller falla tillbaka i mammas och pappas famn."

Kommentarer