Att illustrera sin egen bok - en amatörs bekännelser

Jag kan teckna, även om jag tycker det är roligare, eller mer hållbart (energimässigt) att skriva, och jag har länge tänkt att jag skulle peta in några riktiga, välarbetade illustrationer i mina böcker. Dock kändes böckerna om Hanna Fagerström inte helrätt (för realistiska, trots sina spöken), varför jag passar på nu!

Pennorna jag tecknar med är ett slags tusch, och märket heter Promarker. De finns i hur många nyanser som helst! Men jag har för enkelhetens skull köpt hela gråskalan, inte mer. Det råkar nämligen vara så att detta med skuggor är min grej. Dessutom kommer illustrationerna inte tryckas i färg (om manuset nu blir antaget, vilket jag tror eller åtminstone hoppas!) så, som sagt: för enkelhetens skull.

Till att börja med (innan tuschet kommer in i bilden, så att säga!) använder jag en stiftpenna, ett suddgummi och i vissa fall en linjal. Jag använder google för att söka fram bilder på olika karaktärer och miljöer (exempelvis "abandoned places"), och jag använder speglar och mobilens kamerafunktion till svårare saker, som hur ett öra ser ut snett bakifrån eller minspelet hos någon som smilar upp sig framför kameran.

När konturerna är färdiga ner till minsta lilla detalj välter jag ut mina tuschisar och börjar med den ljusaste, som jag kör på bakgrunder och människors hud. Sedan lägger jag på mörk, mörkare, mörkast, i vissa fall rentav svart, medan andra punkter sparas omålade, exempelvis ögonvitor. Det bästa med dessa pennor är att de, till skillnad från vanliga tuschpennor, går att gnugga i varandra, att jag använder en ljus, en mörk och får dem att mötas så att slutresultatet liknar vattenfärg. Bara det att jag har full kontroll, då vattenfärg bara flyter iväg för mig. Jag är helsåld på dessa pennor!!

Och under dessa "illustra" stunder, vad är då inte bättre än att lyssna på ljudböcker? Först körde jag en hel del dokumentärer ur Sveriges Radios nätbaserade arkiv, men dessa tar snabbt slut medan ljudböcker håller i timtal. Min allra första ljudbok någonsin är Utan personligt ansvar av Lena Andersson, jag är ungefär 1/4 in, och nästa lyssning blir Patrick Modianos Dora Bruder, den ser jag särskilt fram emot!



Bekännelsen, då? Ja, jo, jag är amatör, det vill säga ocertifierad och odiplomerad illustratör, helt och hållet självlärd och väl medveten om att jag säkerligen begår en herrans massa tabbar vad gäller val av material och arbetssätt. Å andra sidan är väl tabbarna en del av den kreativa processen? Och hellre plumpar jag och tabbar mig än söker perfektion, skönhetsfläckarna gör hela känslan, och mina illosar är så fläckiga att de lever. 

Kommentarer

Anna sa…
Jag tar mig friheten att komma med ett litet tips :) En sminkborste, sån som man har till puder typ, funkar perfekt när man ska få bort suddgummirester. Ofta när man ska borsta bort resterna för hand så riskerar man ju att "nöta" på papperet och dessutom smeta ut blyerts, och det är (enligt mig) svårt att blåsa bort alla rester. Men har man en liten borste liggande intill sig så tar man bara den efter att man suddat och sopar bort resterna. Jag har en sån borste som jag enbart använder till detta och den åker i princip alltid fram, ihop med pennan och suddgummit, när jag ska skissa nåt eller rita.
Du kanske redan känner till och har provat det här knepet, eller har en bättre metod för det där, men jag ville iaf nämna det utifall du aldrig hört det förut :)

Ha det gott och keep up the good work!

PS. Tack för din återkoppling på kommentaren jag lämnade till ditt Bloggjubileum-inlägg (det var jag som berättade om min lite speciella läsupplevelse av Kaninhjärta ☺️). Det du skrev om min kanin var gulligt. DS.
Christin sa…
Men hej igen! Och tack för tipset! :) det skulle helt klart kunna vara nåt. Jag brukar annars sopa bort suddet med mina "skrivvantar", om du sett dem? Stickade och grå med avklippta fingrar, väldigt goa under större delen av det svenska året, då jag brukar bli så kall.
Man behöver nåt sånt mjukt, i vart fall. Blir jag mer seriös med mitt målande framöver ska jag göra som du.
Anna W sa…

Det var ju ett bra tips!! Skrivarvantar. Att jag inte tänkt på att kapa fingertopparna... Vissa vintrar har jag suttit framför datorn med både halsduk och fingervantar på (dåligt isolerade fönster i vår lägenhet). Fast vantarna ryker ganska fort eftersom det är lite krångligt att skriva med dom på. Men den här vintern kanske jag testar att kapa fingertopparna på dom, då kommer det nog gå betydligt bättre ätt träffa rätt på tangenterna! haha

Jag köpte mina första ProMarkers för några veckor sen och är just nu mitt inne i processen att bekanta mig med dom. Så det är roligt att se och höra hur andra använder sina pennor, och detta inlägg var definitivt inspirerande! Jag provade t.ex. att göra det som du beskriver i inlägget och ritade med flera olika nyanser ur en och samma färgskala - det blev mycket coolare än vad jag hade kunnat tänka mig att det skulle bli! :)