Att skriva synopsis

Att skriva synops hänger, när det vill sig väl, ihop med mitt tidigare inlägg Att spara sina idéer, det vill säga: du har klurat på historien en tid, fyllt i luckor, gjort lite research om nödvändigt och nu är den så pass mogen att du kan plocka den. För de bästa böckerna tar ingen hänsyn till hur snabbt allting ska gå idag utan kräver lugn, tålamod och tankar av dig.



Har ni inte läst mitt inlägg Löken blir det ännu ett tips! Särskilt för er som skriver en spännande, intrigfylld historia.
Hur som helst.
Jag har ett ganska spretigt sätt när det kommer till synopsis. Först skriver jag ner historien i ett enda svep, så kallad flödesskrivning, utan att censurera eller värdera, från början till slut med fokus på vissa scener eller punkter. Sedan öppnar jag ett nytt dokument och stagar upp sådant jag vill peta in i synopset, men osäker på var, i punktform (detta dokument är mer levande än synopset, det fylls ständigt på med infall och detaljer och sköna dialoger jag hör kring mig medan jag skriver). Därtill brukar jag fylla i karaktärsdokument på de allra viktigaste, det ser ut såhär:

Namn:
Födelsedatum:
Ålder:
Adress:
Jobb/Studier
Personlighet:
Relationer:
Favoritfärg:
Favoritförfattare:
Favoritmusik:
Favoritmat:
Livsmantra/övertygelse:
Träning/vana:
Last:
Utseende:
Rörelsemönster:



Ungefär som sidorna i en kompisbok. Och jag kan tänka mig att ni undrar över relevansen i favoritfärg, men färg, musik, allt sådant talar för en smak som i sin tur talar för en personlighet, som i sin tur kanske inte går att definiera under punkten Personlighet. Alltså försöker jag skapa en hel bild av en karaktär, och då tycker jag att sådana detaljer spelar roll.


När jag kommit hit börjar arbetsdelen av skrivet: att foga allting samman. Jag tar synopset, som är en enda lång textmassa, och delar upp det i ungefärliga kapitel. Jag tar punktlistan och petar in varje punkt i synopset där jag tycker det passar. Jag tar karaktärsdokumentet och tittar igenom varje scen för att se om någon av karaktärerna beter sig inkonsekvent eller olikt sig själv, fogar in egenskaper och personlighetsdrag, byter möjligen plats på vem som säger vad.
Och jag vet absolut hur historien slutar.


Med synopset genomarbetat och välgrundat sätter jag mig att skriva på riktigt. Jag brukar tänka mig att börja en vissa dag och sedan kasta mig in i manuset några dagar innan "för att jag inte får", eftersom skrivet först är lustdrivet. Whatever works, liksom. Många kommer säkert tycka jag gör det för massivt och krångligt, andra känner nog igen sig, det är ju så. Bara man har ett sätt, en rutin som får boken skriven, är alla sätt rätt.

Kommentarer

Anonym sa…
Hej Christin! En fråga: varför har du skickat ditt manus till olika förlag, du har ju redan ett som du är utgiven på. (jag har ingen koll på hur sånt här fungerar) :)
Christin sa…
Hej! Det förklarade jag i ett tidigare inlägg, men förkortat: för att detta är ett nytt slags manus, för att mitt gamla förlag kanske tackar nej, för att olika förlag har olika saker att erbjuda, för att sprida mina "risker". Trots att man är en tidigare utgiven författare finns faktiskt inga garantier.