Att spara sina idéer (särskilt dem som poppar upp i tid och otid)

Köp en fin bok och ha den tillgänglig, exempelvis på ditt sängbord (jag kör alltid på Moleskine när jag antecknar, både idéer och dagbokshemligheter, finns att köpa hos välsorterad boklåda). När du kommer på en bra idé skriver du ner den et voilá: du har sparat din idé!

Från i julas, när jag försökte somna men en idé krävde att få bli nerskriven. Jag fick tassa upp, sätta mig vid granen och rasa ur mig orden.

Det är egentligen inte svårare än så. Men jag tror också det är just detta många finner svårt, alltså, innan man skaffat sig rutiner kring sitt skrivande eller börjar ta det mer på allvar. Så gör det: ta det på allvar. Ha en fungerande rutin, en öppen kanal för impulsiva idéer. För minsta lilla strof du formulerar dramaturgiskt eller narrativt i ditt huvud? Är ditt kapital. Är pengar. Ju mer du förstår allvaret i ditt skrivande desto mer tar du tillvara på allt som kommer ur dig, desto snarare blir du professionell.


Lösa meningar, eller charmiga/drypande/bitiga dialoger brukar jag foga in i pågående skrivprojekt. Jag låter mitt liv krydda det jag skapar, påverka och influera det, eftersom min uppfattning är att det ger en väldig känsla i manuset. Så gjorde jag när jag skrev mina tidigare böcker och så gjorde jag under skrivet av Ava & Vita Tigern.

Kommentarer