Att tänka långt

... är en av mina specialiteter, jag är redan långt, långt där framme ni vet? Vid filmpremiären av Ava & Vita Tigern? Och jag har bestämt mig för ett soundtrack, tänk er bara:



En kusttanker som stampar genom drivisen i Kvarken, ett träningspass på Ullevi i dis



Gränsstationen i Torneå, en gumma på en spark, landsortsfyr där snöstormen drar in



Tät snö som gloppar i Mariabergets backar, hett och svett på Statt i Härnösand



En tradare i snörök mellan Kiruna och fjärran, flämtande ljus i Visby hamn



Det är då som det stora vemodet rullar in, och från havet blåser en isande, gråkall vind




I Malmö rispar dimman av färjornas sirener, på andra sidan sundet börjar världen



En ensam Volvo sliter i motvinden på Tjörnbron, bion i Pajala ger "Den sista färden"



Lapplandspilen råmar som ett vilddjur genom natten, gårdarna släcker sina ljus



Ett stormpiskat Marstrand ber sitt Pater Noster, Stocholm city svajar i sitt rus



Det är då som det stora vemodet rullar in, och från havet blåser en isande, gråkall vind

Kommentarer

Chriss sa…
Jag tycker det är jätteintressant hur du kopplar samman den här låten med din bok, jag gör likadant när jag skriver och lyssnar på musik. "Den här låten sammanfattar hela boken jag skriver."

Brukar du skapa spellistor på Spotify när du skriver, eller har du kanske vissa låtar som du alltid lyssnar på? Eller du kanske inte lyssnar på musik varje gång du skriver?

Haha, nu blev det här kanske jättelångt, men jag är verkligen jätteintresserad av hur olika konstformer kan spela in och påverka när man skriver :)
Christin sa…
Men hej, Christine med e! :D
Långa kommentarer är ljuvliga, så skriv på bara.

Musik är jätteviktigt för mig när jag skriver, det är de absolut mest gångbara konstformen att para samman med författandet tycker jag. På andra plats hamnar filmer och böcker gemensamt, som kan tillföra någonting eller går i samma ton (som ex. Marisha Pessls Fördjupade studier i katastroffysik går fint ihop med Ava & Vita Tigern, mitt nuvarande manus).

Jag har precis fixat Spotify! Så där ligger en spellista uppe kallad A. Mest akustiska låtar, faktiskt, men jag ska lägga till Vintersaga också.
Där finns också en spellista för Rävsång ;)
Annika sa…
Hej! Vill bara säga att jag gillar dina inlägg här på bloggen :-) Jag har alltid en låt jag kör på repeat innan ett skrivpass, just nu "Blackbird song" av Lee DeWyze. Kanske inte världens bästa låt, men jag älskar textraden " pack your things, leave somehow", då det är vad min blivande roman handlar om. Många hälsningar!
Christin sa…
Roligt att du gillar, Annika! :) då blir jag pepp att fortsätta!

Och skön låt, tack för tips. Visst gör musik mycket för berättandet?
Annika sa…
Absolut! Jag har tyst när jag skriver, men lyssnar alltid innan. Som för att få in hjärnan på rätt våglängd.