Var är jag?

I ett himlars mellanläge, ska jag säga er. Good knews, though: förlaget har återkopplat efter sommar och semester och i princip gett tummen upp åt alla mina funderingar och idéer inför kommande boksläpp (när det nu kan tänkas bli). Jag fick också som hemläxa att klura kring exakt var i första boken som brytpunkten, förändringen ska tidigareläggas, för att den ska tidigareläggas råder ingen tvekan om. Jag har haft den känslan till och från under skrivets gång, att huvudkaraktären Avalon fattar lite väl trögt, dessutom lät jag min agent läsa och hon hade samma uppfattning som förlaget, så; a major omarbetning from hell ligger framför mig/oss. Förlaget ska läsa igenom manuset nästa vecka, sedan komma med första ändringsförslaget, och därefter blir det åka av.

Men innan dess rör sig dagarna extremlångsamt. Helst plötsligt kommer SOMMAREN, som knappt behagat visa sig under fyra hela veckor, och så sitter jag här bakom neddragna persienner, skrivandes lite bittert på en rymdsaga med skräckinslag för vuxna. Jag kollar efter lite andra boenden, med täppa helst, och tjocka väggar, och söker dagarbete, främst inom administration, kommunikation, information - nåt som kombinerar mitt administrativa säljande med skriv. Det är ljuvligt att kunna bestämma över sina dagar såhär, men inte alla dagar; jag vill gärna höra till nånstans.
Helst skulle jag vilja ha ett vuxenjobb, som min man; kontorsmiljö, lediga helger, kaffeautomat, pensionsspar, personalfester, fasta arbetstider.
Men jag kan också tänka mig same old butikskneg; butiksmiljö, olediga helger, torrt, gammalt te, pensionsspar, kanske nån AW ibland och villervalliga arbetstider.
Snart blir jag desperat. Då hittar ni mig på Ica.

Kommentarer

Chriss sa…
Känner igen mig i det du skriver, funderar mycket på det där med att kombinera skrivande och brödjobb, och hur man egentligen vill dela upp sin tid.

Hoppas det löser sig för dig, och att du hittar nåt bra jobb!
Christin sa…
Ja.. det är ett ständigt gitter. För man tjänar inget på böcker. Man lägger ner 100% arbetstid och får igen 1%; författare har den sämsta lönen i Sverige. Jag hoppas på en förändring under min livstid, att man anställs av förlagen på projekt eller vad som helst, och får en tryggare inkomst.