Projektet som inte blev

Man behöver skriva ganska mycket för att lära sig vad man inte ska skriva. Det är en regel. Det är processen som vaskar fram guldet. Och på samma sätt kan det bli med sidoprojekt. Jag hade som tanke att illustrera Vita Tiger och Svarta Tiger (innan det vips! ska bli en trilogi), och jag kom ganska långt. Sen har alla förlag jag varit i kontakt med angående böckerna inte riktigt gillat tanken på att ha illustrationer i dem. Det har hela tiden varit min bakväg: om förlagen säger nej för att bilderna stör läsandet är det verkligen nej. Aj aj att man låter det handla mer om sin kreativa stolthet än om böckernas bästa, säger jag bara.

Men jag tänker såhär: det blir kul att sätta upp illustrationerna på väggarna under släppfesten. Och det blir kul att dela dem med er här. Så från och med idag kommer det poppa upp lite godbitar på bloggen, som ett slags nedtrappning mot manusinlämning och förlagsläs. Håll utkik! Och heja och peppa gärna. 50 sidor kvar att skriva om. 50 sidor ...

Vi börjar med min första. Det här är Avalon McCoy, protagonisten, fotografen, privatspanaren, femtonåringen, hotellägardottern, vassbarnet, göteborgaren, hjältinnan, och hennes mamma:


Dessutom tänker jag: blir dessa böcker framgångsrika kan jag alltid ge ut en "bilderbok".

Kommentarer