Svenska Förläggarföreningen svarar

... genom att klappa Jessica Schiefauer på huvudet och tycka att hon är väldigt söt, men nej, förstår du, lilla vän. De rapar också ur sig samma svar som alltid, nämligen att det finns massor av förslag på hur de redan existerande två vuxenkategorierna skulle kunna delas upp i underkategorier. Det, innan barn ens fått sin kategori och ungdomar sin. Det, innan man ens "belyser frågan om åldersdiskriminering ordentligt".

Ja. Stoltheten i att inte ha förändrats sedan 1992. Den stoltheten. Den verkar sannerligen stå i vägen för modernt tänkande. Jag har god lust att vägra låta mitt förlag nominera en endaste till av mina böcker. Jag har god lust att bojkotta Augustpriset tills de åtminstone tänker snacka om det här.

Kommentarer

Läsresan sa…
Usch vilken tråkig attityd! Jag känner inte alls till medelåldern där på Förläggareföreningen men kanske kan ett generationsskifte förändra något i framtiden.
Christin sa…
Ja, eller hur? Jag skulle uppskatta om de i vart fall kan tänka sig att diskutera saken innan de bara avfärdar den. För det ligger nåt i vad vi försöker säga dem.