Mitt 2015

Govänner, det är dags! 
Och jag är ledsen för tystnaden här mellan varven. Snart ska jag berätta varför. 
Men till dess: 

Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut? 
Ja! Jag var i Mexiko med familjen, medverkade i Fantastisk Podd, gästade ett bokkollo, signade med en bokagentur, tog emot Göteborgs Stads Författarstipendium med mera!




Genomdrev du någon stor förändring?
Den genomdrevs egentligen redan hösten 2014, men fortskred vintern, våren och sommaren 2015, nämligen att jag slutade på mitt dagjobb på Akademibokhandeln för att skriva på heltid, baserat på två stipendier från Sveriges Författarfond samt stipendiet från Göteborgs Stad.
En annan stor förändring var att jag började skriva utanför hemmet, jag som varit så väldigt sträng med tystnaden och isoleringen. Jag behövde energin från andra människor, dämpat sorl och hög stämning, och bästa stället för det var på Göteborgs Stadsbibliotek.


Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Nej.

Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas?

23 november, när Jessica Schieffauer vävde in sina åsikter om Augustpriset i sitt tacktal. Jag fick brännande puls i bröstet och satt och skrek rakt ut!
 

Dog någon som stod dig nära?
Ja. Min mans farmor, Gunvor. 

Vilka länder besökte du?
Mexiko.


Bästa köpet?
Oj, den var svår. Jag köper så himla sällan saker. Kanske de här byxorna?



Gjorde någonting dig riktigt glad?
Utdelningen av Göteborgs Stads Författarstipendium. 


Stipendieutdelning

Saknar du något från år 2015 som du vill ha år 2016?

Ett hus där vi kan bo, med egen gräsmatta. 

Vad önskar du att du gjort mer?
Gått till botten med saker och ting.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Hm ... inget särskilt, hör och häpna. 

Favoritprogram på TV?
Downton Abbey. Tänk, att det är sista säsongen ever!!!

Bästa boken du läste i år? 
Böckerna av Siri Pettersen, Odinsbarn och Röta. 


Största musikaliska upptäckten?
Susanne Sundfør.

Vad var din största framgång på jobbet 2015?
Att jag fick ett, faktiskt. I slutklämmen av året. Ett jobb jag tidsmässigt lägger upp själv och lätt kan kombinera med mitt författarskap. 

Din största framgång på det privata planet?
Åh, den får ni vänta på ett slag ;)

Största misstaget?

Jag skulle ha tagit det vackrare med manuset till Vita Tiger, ur alla aspekter. Och vi skulle ha sparat lite pengar så att vi slapp fastna i den svenska sommaren, nu när den regnade bort till stora delar. 


Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Gladare. Det går ständigt uppåt! 

Vad spenderade du mest pengar på?
Mitt uppehälle.

Något du önskade dig och fick?

Ekonomisk stabilitet och mycket, mycket skrivtid. 

Något du önskade dig och inte fick?
Hm. Nej. Det här var ett bra år ur önskeperspektivet.

Vad gjorde du på din födelsedag 2015?

Softade hemmavid. Jag var förkyld i vanlig decemberordning.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Att ha blivit klar med Vita Tiger. Istället ligger den och skaver på mitt skrivsamvete.


Vad fick dig att må bra?
Min man, min familj, mina vänner och alla goa människor jag råkat på det senaste inom författarskapet, både agenter, förlagsfolk och författare! 


Vem saknade du?
Jag saknar alltid min familj, men vi hinner inte umgås varje dag eller ens varannan. Man har ju sitt liv.


De bästa nya människorna du träffade?
Mina agenter, ett gäng nya författare i och med att mitt förlag, Gilla Böcker, gick ihop med Lilla Piratförlaget. Och de nya kollegorna på jobbet.




Mest stolt över?

Att jag och min man är så himla starka tillsammans. Och det Vita Tiger håller på att bli.



Högsta önskan just nu?

Att allt går som det ska, och blir bra.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?

Se till att få sol och vila, var helst de står att finna, och drömma utan att övertyga mig själv, så att jag undviker hybris. För drömma är bra, bara man inte inbillar sig att det ska bli exakt sant. 

Kommentarer