Vad fan ska man annars göra?

... som fotograf Ola Kjelbye sa efter dagens fotosession nere vid Älvsborgsbron, på tal om oss kulturarbetare, vår svajiga ekonomi, bekvämligheten i ett "vanligt arbete", men att man ändå vill ha det såhär och göra just det man gör. Han är fotograf, jag är författare, på grund av val vi gjort och val som gjorts åt oss. Vi gör det vi är bäst på, fast vi inte blir jätterika av det. Och vad fan skulle vi annars göra? Meka runt som usla rörmokare, köra fel med spårvagnen, tappa bort halva skolklassen?
Det tyckte jag var en skön insikt. Vi gör det vi är bäst på, för att det är meningen.
Jag brukar också tänka att man kan vara ekonomiskt rik på två sätt: genom att tjäna mycket eller ha små utgifter. Jag tillhör den senare kategorin. Vi har liksom fortfarande tjocktv hemma.

Fotograferingen var till ett reportage i Svensk Bokhandels sommarkatalog och bilderna blev så, så bra! Inte som bilden nedan, den tog jag själv direkt efteråt. Tänk er snö, gråskalor och den vackra miljön runt Älvsborgsbron! Hårt samtidigt mjukt, varmt samtidigt kallt, vackert samtidigt hemskt, den bitande kylan och det förföriskt virvlande vita. Flera av bilderna kan lätt användas som nya författarbilder till kommande bok, också. Om den kommer, så klart. Just saying.

Kommentarer