Redigering av Vita Tiger

Jag är inte lika med som innan men det går! Hjärnan har inte svikit mig än! Jag är på sida 66 av 305, har ett långt "attgöra"-dokument, har ett "övergripandefunderingar"-dokument från Ada Wester, förläggare på Gilla Böcker (del av Lilla Piratförlaget), som jag redan skrivit övergripande svar till, och så vidare. Och det känns lugnt, starkt, tryggt att smita in i den här världen igen, även om det behövs vissa "morötter" för att locka en gravid kvinna när sommarvärmen är här ...


Jag kan karaktärerna och storyn i sömnen (jag har faktiskt drömt att jag stått på en framtida Göteborgsavenyn med grönska sprängande ur asfalt och sten och svävande fordon runt mig), thank GOD, jag kan absolut inte skriva nåt nytt nu. Och jag minns att jag längtade till just denna tidpunkt i processen redan för ett år sen - tidpunkten då boken är skriven och man pillar i den, stärker den, adderar och drar ifrån. Vissa grejer har jag kommit på i efterhand och ska föra in, men mest handlar det om Adas värdefulla synpunkter och vinklar, som gör mig alldeles lycklig. Visst, respons från förlag är tuff! Man är inne i nåt heligt och möblerar om. Men hon gör det lätt att ta till sig. Eller, vi har jobbat så många gånger ihop nu att jag nästan (men bara nästan) inte ens behöver hennes hurra-rop längre. Fast det pirrar så klart till i hela mig när jag scrollar till nästa sida och ser hennes "bra" och utropstecken i slutet på ett kapitel - det är bra att få förstå vad som funkar. Och det mesta verkar funka. Och jag är bara så glad just nu.
Dessutom blir boken bättre av det här, det har jag sett vid tre tillfällen tidigare. Efter all respons och redigering, när texten är satt och boken ska korrläsas inför tryck, då är den alltid sitt allra bästa. Dit når man inte utan gott samarbete.


Känslomässigt är det ändå starkast i början av ett bokskriv, då blir allt så tydligt, åtminstone för mig. Nu har jag på nåt sätt gått vidare (in i bebisdimman), och försöker därför påminna mig med bilder som den ovan, eller lyssna på böckernas växande soundtrack:



Eller hitta nåt nytt, fast det är inte lätt. Särskilt inte när jag är gravidlat. Hur som helst, jag är på gång! Förhoppningsvis håller vi tempot så att boken når er våren 2017 - det är absolut bäst att släppa nytt på våren om man skriver för unga eller är sådär semikänd. Då har man gott om tid till att sprida ordet om boken och få in en fot på på årets bokmässa. För på hösten, när bokmässan är,  släpper alla gammelrävar sina deckare och då försvinner författare som jag lätt i mediasuset. Det vill jag aldrig uppleva igen, och inte ni heller. Det kan jag lova.


Planen framöver ser ut som följer: 
  1. redigera klart Vita Tiger och lämna in
  2. möjligen få en andra redigeringsomgång från Ada (kanske först till hösten?)
  3. finlira i boken tillsammans med Klara Bjelkenäs (redaktör på Gilla Böcker)
  4. sätta boken, korrläsa, pilla och fixa (allt det där som förlagen kan)
  5. kontakta en viss omslagsmakare för att se om vi kan samarbeta (nåt jag verkligen, verkligen, VERKLIGEN hoppas)
  6. planera boksläpp och så vidare, med mera, et cetera
  7. och nånstans i mitten av allt detta föda ett barn

Kommentarer

CharlotteC sa…
Jag tycker att du är superduktig som jobbar på så här i slutet! Jag blev väldigt trött de sista veckorna och när jag äntligen gick hem från jobbet minns jag hur jag bad till magen att bebisen inte skulle komma tidigt. Jag hade aldrig orkat det! Som tur var kom han en vecka sent så jag fick lite tid att återhämta mig! :) Intressant det där med tidpunkt för boksläpp. Min kom ju i januari eftersom det är en vinterbok och jag tyckte att det fungerade toppen. Har inte alls tänkt på att man lättare försvinner i bruset om man ges ut på hösten. Var det med din tredje bok det blev så? Ser iaf fram emot att läsa Vita tigern, oavsett om du håller tidplan eller måste skjuta lite på den! :)
Christin sa…
Haha, tack! Jag känner mest förvåning över att jag alls klarar det. Trodde inte det, med tanke på att jag börjat tappa ord och trådar och verkligen inte klarar av stress. Men skrivandet sitter så djupt rotat, på nåt sätt. Och det är skönt att få sitta i tystnad och bara följa sina tankar, utan att nån stör.
Japp, Rävsång försvann i suset. Dessutom hände det en del på tidningarna då, bokrecensionerna krymptes ihop eller försvann. Ingen kul tid alls för mig, eller alla författare som är mellankända.
Vi får hoppas på bättre tider för alla som skriver, även journalister (Stampen, som äger GP bl a, håller ju på att kursa :P ) , och att Vita Tiger kommer ut till våren! Vore så himla roligt.
Och roligt också att höra att du ser fram emot läsning :)