Vecka 19: Mariaplans bokhandel, Swecon och hård puls

Jag inser, slutligen, att inget vettigt kommer bli skrivet. Inte förrän till hösten, då jag "får" en skrivdag i veckan, 🎈oooOOOooooOOOooonsdagarna🎈, som jag kan spendera på Stadsbiblioteket i Göteborg, drickandes capuccino, knaprandes en god, dyr sallad, försjunken bland De djupa tankarna. För det saknar jag nu, nån form av mentalt djup. Jag får inte fatt i koncentrationen, skrivandets allomfattning. Jag glömmer rentav vad jag skrev två meningar tidigare och måste ögna igenom texten stup i ett, vilket gör att jag glider ur storyn, tappar känslan. Det är tydligen mitt sätt att vara mamma, eller att vara människa - jag kan inte splitta min allra innersta fokus. Den kan bara gå åt ett håll. Och nu är den ställd på Rut, och det tycker jag ärligt talat är bra.

Till hösten plitar jag på Vita Tigerns uppföljare, Svarta Tigern (arbetsnamn), och tar ett rejält grepp om hela storyn. Då kanske jag börjar blogga mer ordentligt, också. Men för nu har jag som plan att köra en fredagsrapport varje vecka, så att ni får höra mer detaljerat än ett Instagram-inlägg vad jag gjort föregående dagar, hur det känts, vad jag tänkt och så vidare. 

⧫Måndag⧫
Rut och jag tog ett bad tillsammans. Så. Himla. MYSIGT! Vi älskar verkligen att bada! Sen gick vi förbi Mariaplans Bokhandeln och presenterade oss, jag har annars handlat där inkognito i hur många år som helst. Men en fellow författarkollega till mig, Elin Boardy, tyckte jag skulle ta mig i kragen. Så det gjorde jag. Och det gick urfint. Vi ska eventuellt styra upp nåt kul där! Yr av adrenalin fick jag ringt SF-bokhandeln när jag kom hem och bokat 19 augusti för signering hos dem. Sen blev ännu en programpunkt för Swecon färdig, Att skriva fantastik för barn och unga - författarpanel lördagen 27 maj kl. 13:00 på Uppsalas Stadsbibliotek (Mallasalen). Fritt inträde! Medverkar gör Mats Strandberg, Sofia Falkenhem, Anders Björkelid, jag och Henrik Fexeus med moderator Nahal Ghanbari. Ska bli så sjukt kul att jag ballar ur lite varje gång jag tänker på det. Känns på nåt sätt som en viktig punkt i mitt författarskap ... jag har mer och mer börjat tänka på er läsare, och mindre på recensioner och att synas i media. Liksom, att jag ska ut på fältet mer, träffa er mer, söka upp er. Ja, en viktig insikt. Och en enorm ansamling av mod ... Jag fick också bekräftat att Vita Tigern och jag blir med i bokcirkeln för unga på Göteborgs Stadsbibliotek i höst, hurra!!! Kommer kännas så knäppt att gå in där med sin dator för att skriva, och se reklam för sig själv på storbildsskärm 😊


⧫Tisdag⧫
Jag spelade in en säljvideo på Instagram för alla bokhandlare - viktig info där! 


Mamma skickade lite bilder på intervjun i Kungsbacka-Posten (hon hade kommit över ett ex. från en kollega) och jag och Kristoffer mailades lite med en mäklare angående visning av ett hus i Kungsbacka-trakten. Dock hade budgivningen redan dragit igång, så vi tackade slutligen nej till att komma och titta. Fint hus var det i alla fall! Och dyrt som satan.

⧫Onsdag⧫
En läsare mailade och vill köpa Vita Tigern - jag har ju ett litet lager hemma nu. Just fixat med bankgiro för att få det hela i rullning, ska bli kul! Och en bokbloggare hörde av sig för intervju, mitt "vanliga" jobb återkopplade angående en grej som ett rop från verkligheten, Kristoffer, Rut och jag hämtade vår gamla bil från rekond och körde ut den i det gröna för fotografering - den ska säljas. Rut har fyra och en halv tand (på gång, inte av) och är supernära att krypa - nu börjar det bli farligt! Och kul 😄

⧫Torsdag⧫
Efter lite märklig puls, typ jättehårda hjärtslag titt som tätt? Insåg jag att jag är liiite på gränsen till utmattning. Jag tänker hela tiden på människor att kontakta, olika sätt att sprida Vita Tigern på, engagemang och medverkan och jippon. Så jag sätter en gräns på mitt mobilanvändande, tränar yoga och tar en dusch medan Rut sover oförväntat länge under förmiddagen. Och när vi tar vår eftermiddagspromenad såg vi dessutom en helt magisk äldre dam i lång, röd cape.



Min andra programpunkt på Swecon blev klar, dock inte schemalagd ännu. Visst låter den spännande?

Steampunk och alternativhistoria
Steampunken har börjat klättra in på den svenska bokmarknaden, och nischar sig mellan science fiction och alternativhistoriska skildringar. Hur lever ångpunk vidare i svensk litteratur? Vilka retrofuturistiska världar är vi intresserade av att läsa om?
Christin Ljungqvist, Marcus Olausson, Lennart Jansson, Simon Lundin (M)

Två mail kom som möjligen skulle kunna leda nånvart: ett från Berättarbyrån hos Storytel, ett från Sommar i P1. Håll tummarna!

⧫Fredag⧫
Städdag! Dammsugit! Ett mirakel i en småbarnsfamilj! Känner bara att nu när Rut krälar runt överallt och stoppar allt i munnen ska jag göra mitt bästa för att inte ha ihjäl henne med dammråttor, torrfoder eller kattbajs. Jag nåddes av ett FANTASTISK besked från förlaget - Vita Tigern kommer dyka upp i tv!! Dock får jag inte säga exakt var, än. Och vi har anmält oss till två nya husvisningar. 

Kommentarer