Bokmässan 2017 - the true story

Mässinlägg som detta tenderar ofta vara mest för den som skriver det, inte så stor behållning för läsaren, am I right? Jag ska försöka göra det intressant om någon ändå är nyfiken, samt skriva det som ett kom-ihåg för bloggen.

TORSDAG


Kl. 12:00 satt Ada Wester, förläggare på Lilla Piratförlaget/Gilla Böcker, och jag på Piratförlagets scen i 10 minuter, "10 minutes of fame", och pratade om Vita Tigern, bra publik, bra stämning, kände mig pepprad av kärlek och support. Bilden tog eminenta Saga-Mariah Sandberg. Efteråt flöt jag runt, stötte på Patrik Lundberg, åt en wrap och lyssnade på hans prat om krönikeskriv på Aftonbladets scen, besökte tidningen Skrivas scen, timade in Kristina Hårds och Frida Arwen Rosesunds prat om serier, Charlotte Cederlunds och en kvinna till, vars namn jag visst glömt bort, om att slåss med sina böcker, och i kaféet intill råkades jag och Christine Lundberg, tidigare förlagskontakt, numera författare också. Det var en fin känsla att träffa så många jag känner, en insikt som slog mig; att jag börjar få upp ett gediget kontaktnät.
Kl. 17:45 började minglet i montrarna, jag hängde så klart på Lilla Piratförlagets, fick träffa Elin Säfström, Alex Haridi, Johan Ehn, Johanna Lindbäck, Lisa Bjärbo, Martin Stenbeck, Helena Dahlgren och många fler, supertrevligt! Och bra social övning, nog för alla oss som skriver ...
Kl. 19:30 knödde vi in oss i taxibussar och for till Byns Bistro för en, som alltid, magiskt glimmande förlagsmiddag som man sedan går ifrån med hjärtat lite utanpå kroppen, pulserande av varm glädje över att få höra till.

FREDAG


Kl. 17:00 signerade jag efter Mats Strandberg och Sofia Falkenhem i SF-bokhandelns monter, träffade bland andra Alekzandra Kelahaara, bibliotekarie på Fyren i Kungsbacka, som tog bilden ovan! Hade som plan att skriva typ hela dagen i lobbyn innan, sedan blev Rut sjuk och allting kastades om. Hann med någon timme bara, men det var en golden hour; satte ett bra kapitel i vuxenuppföljaren till Fågelbarn.  

LÖRDAG


Kl. 10:00 hade jag möte med min agentur, Brandt New Agency, i Rights Center, spånade lite baktid, nutid, framtid.
Kl. 11:30 träffade jag Ada Wester i montern för en kort eskort till Press Center och Katta och Fia, som bland annat driver En förbannad podd - en verkligt kul medverkan som gav mersmak, radio/podd är verkligen ett kul medium! Går att lyssna på här.
Kl. 13:00 lunchade bloggare/skribenten Denise Fernström och jag i det nybyggda lobbykaféet, 
kl. 14:30 fikade jag med Charlotte Cederlund, sedan gav jag mig av hem i en halvt nedstängd stad och ett vakuum som uppstod efter demonstrationen, där folk drällde runt och alla såg ut att undra. Men det gick bra, inte ens hälften så dramatiskt som media vill framhäva. 

SÖNDAG



Kl. 15:00 pratade Ada Wester och jag på Bibliotek- och Berättarscenen, min största punkt, vi fokuserade särskilt på människorna som flyr/flyttar på sig även i vår framtid och parallellerna som finns i Vita Tigern med idag, det blev ett bra samtal.
Efteråt signerade jag några böcker och följde med Ada och Klara Bjelkenäs till montern där jag tog adjö av alla, söndagarna på bokmässan är verkligen knepiga ... det vilar ett slags bitterljuv känsla i luften, folk har börjat åka hem trots att mässan ännu pågår, ungefär som när man känner skiftningen mellan sommar och höst, just innan uteserveringarna monteras ner. Det är vackert, det är sorgligt.

Jag avslutar med att citera mig själv i ett instagraminlägg: 
"Nu står jag en stund innanför entrén och andas det sista av mässluften, tänker på det massiva jobb som ligger för @bokmassan ett år framöver. För ett är säkert: de kan inte upprepa sitt misstag, det skadar deras anseende och trovärdighet. Dessutom bjuder deras låga acceptans upp till våldsdåd. Vår tid är avgörande för dagarna som ska komma, och som ett stort företag har de makten att styra framtiden i rätt riktning, eller fel."

Kommentarer