Mitt 2017

2017 var året då vi skulle köpa hus (förlåt min besatthet, det är beyond huslängtan nu, mer som ett existentiellt behov), så blev det inte. Istället slet vi för att få ihop tillvaron och det gav både toppar och dalar.

Gjorde du något 2017 som du aldrig gjort förut? 
Jag hade sagt till mig själv att jag efter Ruts 1-årsdag skulle ta tag i skrivandet igen, samtidigt som jag redan hade stora planer på var jag skulle dyka upp och medverka när Vita Tigern väl var ute. Det blev en del tågresande och nya upplevelser bara därför:


Uppsala och årets Swecon (Kontur), där jag bland annat satt i panel med Henrik Fexeus, Sofia Falkenhem, Mats Strandberg och Anders Björkelid. 



Sollentuna och sista Multicon någonsin, där jag satt i panel med Anna Arvidsson och Sara Bergmark Elfgren, modererade av Christine Lundgren.

Genomdrev du någon stor förändring?
Jobbet jag la ner på att nå ut med Vita Tigern, det kan man kalla förändring, och på många sätt synd att jag förstod grejen så sent (det tycks göra skillnad för böckerna när författarna kuskar runt och söker läsare på olika sätt). Önskar att jag hade lagt ner samma glöd på Kaninhjärta, Fågelbarn och Rävsång.


Unboxing.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Lars + Eva = Noel 💗


Vita Tigerns släppfest på Steampunk Bar i Göteborg!

Vilket datum från år 2017 kommer du alltid att minnas?
Som småbarnsmamma har jag än sämre minne än tidigare och det säger en del ... borde väl äta fiskleverolja. Men tur nog har jag skrivit upp viktiga datum: 9 augusti, när jag valde att skriva hemma istället för på stadsbibblan och Rut tog sina första steg mellan mig och Kristoffer i köket!

Dog någon som stod dig nära?
Nej, men min mans mormor, Elise, som Rut fått sitt andranamn ifrån.

'

En av alla signeringar.

Vilka länder besökte du?
Räknas Skåne?

Bästa köpet?



Gjorde någonting dig riktigt glad?




Saknar du något från år 2017 som du vill ha år 2018?
HUS, GOD DAMMIT!

Vad önskar du att du gjort mer?
Skrivit. Jag behöver det som andra behöver luft - blir smygande olycklig och känslomässigt, tankfullt förstoppad när jag inte gestaltat på ett tag.



Rut och jag under en av alla hustittar vi gjort under året.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Grubblat.

Favoritprogram på TV?
Många (småbarnsföräldrar + Netflix = sant!), men bland annat Mindhunter, Allt för Sverige, Better call Saul, På spåret.


Sommaren som var.

Bästa boken du läste i år? 
Ordbrodösen, Anna Arvidsson

Största musikaliska upptäckten?
Steve Earle (Oxycontin Blues!!)


Höstfesten på Piratförlaget, Patrik Bergström, Filippo Onez Vanzo och jag.

Vad var din största framgång på jobbet 2017?
Den här lilla, vita pärlan + att tjänsten jag har på byrån verkar utökas till årsskiftet, att jag ska få skriva än mer professionellt!



Din största framgång på det privata planet?
Jag börjar återfå mitt jämna humör, det jag hade innan Rut (och innan hormoner + sömnbrist), vilket ger stunder av total nöjdhet. De stunderna är fina.

Största misstaget?
Mina alltid så höga, långt förutfattade förväntningar + bristen på träning, särskilt av rygg, axlar och armar.



Medverkade i En förbannad podd under Bokmässan!

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Barn innebär ett visst mått av känslostormar, så både gladare och ledsnare.

Vad spenderade du mest pengar på?
Rut, sen mig själv.


Utbudsdagen i Göteborg!

Något du önskade dig och fick?
Tidningsrecensioner, Vita Tigern i tv, radiointervju och så vidare, och sol på Ruts födelsedag så att vi kunde fira henne nere på gården:


Något du önskade dig och inte fick?
Mer tidningsrecensioner och fler läsare.

Vad gjorde du på din födelsedag 2017 ?
Själva dagen var ganska lugn, blev väckt på sängen med skönsång och presenter och senare på kvällen lagade min man middag. Följande lördag däremot knödde vi in 14 personer (alltså min innersta familj) i vårt kök och serverade lunch, sen tog min man med mig ut på middag på Champagnebaren (jättemysigt!).


Bokskåpets adventsmingel, Lisen Adbåge, Kerstin Lundberg Hahn, Linnéa Krylén och jag.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Hus, slutsåld förstaupplaga, fler skrivdagar.

Vad fick dig att må bra?



Vem saknade du?
Efter sommaren, när jag började jobba 50 % ...


De bästa nya människorna du träffade?
Noel, Anna Arvidsson.

Mest stolt över?
Rut, Vita Tigerns medverkan i årets Musikhjälpen och det korta snacket jag körde med Ada Wester i Piratförlagets monter under årets Bokmässan!




Högsta önskan just nu?
Att vi köper hus innan våren.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Jobba för att tjäna pengar - det blir helt enkelt mindre skriv, en dag i veckan. Dessa dagar ska jag försöka göra så mycket av som möjligt, dessutom håller jag i skrivande stund på att boka lite beta-läsare. Och en förläggare har mina 50 första sidor av Fantom (arbetstitel), hon ska återkoppla i februari. Vi får helt enkelt se hur annorlunda nästa år blir ...

Kommentarer

Gott Nytt år! Jag älskade Vita Tigern. Din bästa hittills!