I denna ljuva arbetstid


Det blev Göteborgs Stadsbibliotek förra veckan, alltså alla dagar, och jag är salig; vi har till och med ett favoritbord nu, eller Vårt Bord, som det egentligen heter. Sitter någon där tar vi oss rätten att bli sura, Pelle och jag. Och så går vi demonstrativt och sätter oss någon annanstans (i värsta fall alltför nära barnavdelningen). 


Oftast kommer jag först och tar Vårt Bord eller ett substitut, sen trillar Pelle in strax innan klockan 12 något jäktad. Så skriver jag och hon pluggar. Så går hon och köper kaffe, sen jag. Så äter vi lunch. Så småpratar vi om diverse. Så skriver jag och hon pluggar. Så tittar vi missnöjt på varandra om det kommer en störig människa eller om larmet tjuter, och brister i skratt. 
Så unnar vi oss, kanske, något sött, som en kokosboll. 


När klockan närmar sig 16-16:30 går vi hem, jag på spårvagn och hon på cykel. Och så ses vi nästa dag, och allting upprepas. Och man mår.
Skillnaden idag var att pulsen höjts; det är fler människor på plats, färre platser lediga, högre sorl, irrigare energi. Helt klart har något förändrats. Sommaren är över för de flesta, men inte vädret, som fortsätter hetta utanför de höga fönstren medan luftkonditioneringen gör att vi fryser. 
Skillnaden idag var också att förlaget hörde av sig. I morgon får jag första responsen på min retropunk för unga vuxna; Vita Tigern. Det gör lite ont att sätta min rymdsaga/skräck på paus (som jag skriver på medan jag väntar), men det här är mitt arbete, och då måste jag lära mig att prioritera. Jag tänker ändå säga det här; 60 sidor skrivna och det är så, så spännande. Jag gillar; jag hade läst. Kanske är det självgott att säga så eller ett särdeles bra betyg. 

Kommentarer

Skriviver sa…
Spännande med respons på Vita Tigern - och kul att det går så bra med rymdsagan! Det är inte alls självgott att säga att man gillar sin egen text! Det är ju därför man skriver, tänker jag. I alla fall gör jag det: jag skriver sådant som jag själv vill läsa. Och känner jag inför min egen text att, yay, det här vill jag verkligen läsa! - då har jag lyckats. Det är ju bara, du vet, den enkla sanningen. Inte alls självgott ;)
Christin sa…
Ja, skitspännande! Och det var en bra respons, bra funderingar och frågor = jag måste tänka till.
Jag skriver också sådant jag själv vill läsa, det hänger nog ihop, som du säger.
Hur går ditt skrivande? Fick du något gjort i sommar?
Skriviver sa…
Jag fick två dygn borta från familjen (på hotell - lyx! lyx!)där jag hann skriva riktigt mycket och framförallt tänka riktigt mycket - något som är förvånansvärt svårt till vardags när man har småbarn. Men det var så att säga nästan hela min sommars produktion. Hoppas att jag ska få upp tempot lite nu när jag börjar plugga och får lite mer tid från familjen. Bara jag kommer igenom mitt lilla berättartekniska/karaktärsmässiga problem :)